Home     Båten    Crew     Kapteinens logg    Mannskapet forteller    Diverse    Bilder     Gjestebok    Trans Atlantic Crossing 2003

S/Y Clitoria PFM

 Litt av hvert
 

Bagasje

Det har vært endel mail fram og tilbake om hvor mye bagasje de skal ta med seg på turen. Den listen kapteinen sendte ut med anbefalt bagasje var meget minimalistisk og ville fått plass i en ryggsekk. Kokka imponerte stort i den anledning da hun innlosjerte hos oss sent i går. Vi har som kjent vært på tur med frøkna før og den gang lurte vi på om hun hadde meldt flytting til USA. Gro hadde tatt kapteinens ord til etterretning denne gangen og troppet opp med en enslig nusselig svart bag. Gnisten var også høyst beskjeden med bagasjen da han ankom. Et ordtak hevder" Gjør som jeg sier og ikke som jeg gjør". Det slo inn da kapteinen pakket som et kvinnfolk i går kveld og endte opp med ca. 40 kilo, og da var ikke håndbagasjen inkludert. Jeg undres forresten på om mannskapet planlegger LAN party ombord da 4 av 6 har med seg laptop?!

 

Matlaging ombord

Komfyren var noe av det første kapteinen ba "the handy man" fikse rett etter at båten ble kjøpt i mars. Den går på butan og butan er ikke å oppdrive i statene. "Da kjøper vi gass komfyr", sa Svein og formidlet ønsket videre. Dette har ikke blitt utført og nå viser det seg at det er 6 ukers leveringstid på en slik. De har endt opp med en jalla ombyggingsløsning som gjør at komfyren kan drives på propan. Ulempen er at en ikke oppnår særlig høy varme med propan og slike tilstander kan ikke en gourmetkokk leve med. En viss megler og handy man i Fort Lauderdale ble derfor konfirmert av en meget irritert kokk per telefon. Disse kunne ikke trylle uansett hvor mye kjeft de fikk dessverre og nå er det annonsert sushi på menyen i adskillige uker framover.

 

Flystreik

Flystreiken er beklageligvis høyst aktuell for mannskapet som ikke dro i dag. Medic skulle egentlig ikke reist før på onsdag men har booket om til en flight som går like etter klokken 6 i morgen tidlig. Han kommer seg forhåpentligvis avgårde på lik linje med maskinist og first mate før streiken starter på Sola klokka 7. Det skal bare en liten forsinkelse til før turen ikke går som planlagt og da er faren stor for at du vil treffe 3 karer med innvilget permisjon som slukker sorgen på en pub mens de venter på at streiken går over.

 

Shopping

Det første som står på listen til kapteinen og kokka når de ankommer Fort Lauderdale er å shoppe inn alt av kjøkkenutstyr, håndklær og sengtøy ombord. Den handleturen og hva som havner i korga er jeg meget spent på da vi har med to rake motsetninger å gjøre, en måteholden Sunnmøring og Gro. Kapteinens måtehold har riktignok glimret med sitt fravær når det gjaldt maritimt og "livsnødvendig" utstyr til båten, men sånne huslige ting skjønner han seg ikke på og da kan det fort bli konflikter. Gro har stående ordre fra redaktøren om å tenke stil og kvalitet foran pris så får vi bare håpe de fortsatt er venner etterpå.

Things to do list

Den lange Things to do listen til maskinisten viser seg at ikke var så voldsom allikevel. Det er Meindert som hele tiden har hevdet at den var så fryktelig lang. I dag mottok jeg en mail fra hans kone hvor hun påpekte at den bare bestod av 6 ting og at kun en ting var utført, resten var utsatt på ubestemt tid etter hans hjemkomst. Jeg burde skjønt at en ikke kan stole på en mann når han hevder noe er så og så langt. Kona er herved renvasket for slaveri og redaktøren vil passe på å få bekreftet alle opplysninger som innbefatter maskinistens kone i tiden framover.

 

Hjemmets tilstand og båt til salgs

På grunn av årelang pendling i jobbsammenheng er familien Fylling vant med at kapteinen er fraværende i lengre perioder. Barna er alltid greie og livet går stort sett sin vante gang med eller uten pappa og ektemann. Det vil selvfølgelig oppstå situasjoner hvor vi sårt vil savne mannen i huset, men for det meste vil vi klare oss selv. Med Gule Sider og en og annen mannlig slektning i bakhånd går det alltid bra. Det er derimot et ansvar jeg ikke er særlig begeistret for og det er at salget av M/S Paradis er overlatt til meg i hans fravær. Der er jeg på sykkeltur. Har du lyst på en flott 37`treskøyte er den til salgs og blir annonsert på finn.no så snart vi får ryddet og vasket ut av herligheten. Jeg har en "fantastisk" innsikt om alt det tekniske i båten og gleder meg vilt til første interesserte kjøper dukker opp på visning. Har du ønsker om å bli årets helt hoster du opp en plass mellom tre- fire hundre tusen uten å stille et jævla spørsmål.

 

Skipets navn

Navnet S/Y Clitoria PFM er det antagelig kun vår sønn på 11 år som sier høyt uten å blunke. Han sprader rundt i T-skjorte med navnet skrevet på fronten og hefter seg ikke med det. Maskinisten derimot sliter noe voldsomt. Han skal begynne i ny jobb når turen er over og weblinken til båten hevder han at han slettes ikke tør sende til den nye sjefen hos StatoilHydro. Meindert ble derfor lettet da han fikk nyss om at Clitoria er fellesbetegnelse for en stor blomsterfamilie. Dette faktum vil han helst ha blåst opp veldig stort på hovedsiden men får nøye seg med en liten notis under Diverse. Det er nå en gang slik at eventuelle andre assosiasjoner hodet er fullt av kan ikke verdens største oppslag gjøre noe med allikevel. Han får derfor satse på at sjefen er en mann med renere tanker enn ham selv.

 

 

 

Home     Båten    Crew     Kapteinens logg    Mannskapet forteller    Diverse    Bilder     Gjestebok     Rute    Trans Atlantic Crossing 2003