Home     Båten    Crew     Kapteinens logg    Mannskapet forteller    Diverse    Bilder     Gjestebok   Trans Atlantic Crossing 2003 

S/Y Clitoria PFM

 Reiserute/m kort logg
 
Fort Lauderdale - Bermuda - Azorene -Irland - Caledonian Canal - Stavanger

 

Onsdag 30.juli

Time: 09 UTC

59.23.72N
04.43.27 E
Vind:  25-35 knop fra sørøst
Bølgehøyde: 4-5 m
Speed: 7-8  knop
Lufttemperatur: 25 grader
 

Clitoria er nå 24 nautiske mil vest for Utsira (klokken 11:00 norsk tid). De vil prøve å komme seg til Tananger hvor den ene redningsskøyta er, slik at de får hjelp med det tauet. Plan B er den redningsskøyta som ligger i Haugesund. Når det er gjort settes kursen mot Stavanger. Sjøen slår over båten og de får skikkelig bank uti havet for øyeblikket.  På grunn av usikkerhetsmomentet med vindretning etc. kunne ikke kapteinen anslå noe ankomsttidspunkt enda.  Jeg vil oppdatere siden igjen så snart jeg vet noe mer.

 

Del 2

Redningsskøyta kom ut og hentet dem. De ligger nå til kai i Utsira havn. Der vil dykkerne ordne opp. Når det er gjort vil det antagelig ta 4-5 timer før de ankommer Vågen. Klokka blir da fort syv- åtte i kveld før vi ser dem.

 

Del 3

Det var fort gjort for dykkeren og få vekk tauet, og de er nå på vei hjem til Stavanger. Kapteinen tror de ankommer Vågen i åttetiden i kveld. Regner med at de har mobildekning resten av turen hjemover. Maskinistfrua og jeg setter oss og venter i Vågen allerede i syvtiden.

 

 

Tirsdag 29.juli
Time: 9 UTC

58.29.92 N
01.04.32 E
Vind:  25 knop fra øst
Bølgehøyde: 3 m
Speed:   7-8 knop
Lufttemperatur: 29 grader
Vanntemperatur: 16 grader

 

De er nå en snau nautisk mil fra norsk farvann. Tauet de har fått i propellen er like tjukt som underarmen min. Båten hopper opp og ned og arbeidsforholdene for å få det løs ved å hoppe uti er for risikabelt. Omsider har de fått vind men den kommer fra feil retning. De ligger og krysser, og beveger seg sakte mot Norge. Kapteinen skal kontakte Redningsselskapet i håp om mulig assistanse. Han ringer senere i kveld for å fortelle hvordan de ligger an.

Del 2

Redningsskøyta hadde profesjonelle dykkere ombord og de tok heller ikke sjansen på å dykke under slike forhold. De vil assistere når båten kommer inn i smulere farvann. Clitoria har kurs mot Haugesund/Bergen nå p.g.a. vindretningen. Kapteinen anslår ny ankomst til å bli i 16 -17 tiden i morgen.

Som alltid er det aldri så galt at det ikke er godt for noe. Våre barn som er på Sunnmøre hadde veldig lyst å være i Vågen når båten kommer inn, men de lander ikke på Sola før i to tiden i morgen. Jeg hadde selvfølgelig klokketro på min anslåtte ankomstdato da jeg bestilte flybilletter. Sånn sett passet det bra med en tau i propellen, men det er trist for de som har tatt seg fri for å delta i Vågen. Meget beklagelig, men skjebnen ville det nå slik.

 

 

Mandag 28.juli
Time: 9 UTC

58.07.71 N
00.57.75 E
Vind:  5 knop fra øst

Tåke
Bølgehøyde: 1 m
Speed:  Motor 6 knop
Lufttemperatur: 22 grader
Vanntemperatur: 16 grader

 

Alltid e det någe! En "lerkeblid" kaptein slo på tråden klokken 21:00 (norsk tid) og kunne fortelle at de hadde fått en fremmed tamp i propellen. Tampen lå i vannet og drev uten at noen la merke til den og plutselig begynte hele båten å riste. Da han ringte hadde de ligget på samme sted i 3- 4 timer. Meindert har vært uti havet for å skjære tauet løs men måtte gi opp da vannet var iskaldt. Det er ikke særlig enkelt å fikse det fra lettbåten heller da arbeidsforholdene er elendig p.g.a. store dønninger. De kontaktet den engelske kystvakten men ingen dykkere var ledig, og eneste tilbud de ga var å taue dem tilbake til England. Ikke fikk de låne utstyr heller. Vi får håpe det kommer noe vind og at de kommer inn i norsk farvann. Kan hende de er mer behjelpelig.  Hvis det ikke skjer et mirakel i natt blir det ingen velkomst i Vågen i morgen.

 

 

Torsdag 24.juli
Time: 10 UTC

55.12.77 N
05.56.38 W
Vind:  0-10 knop fra sør
Bølgehøyde: 0,5 m
Speed:   4-8 knop
Lufttemperatur: 19 grader
Vanntemperatur: 17 grader

 

Det ble ingen pit stop i Belfast, så der bomma jeg gitt. De har hatt tåke siden de gikk ut i går men nå dukket plutselig Scottland opp og sola titter fram.

Alt er vel ombord og de ankommer Fort William i kveld. Etter at Louis entret båten har menyen nådd nye høyder, om mulig. Nå serveres det Cognac og kaker i tillegg til alt det andre.

 

Søndag 20.juli
Time: 9 UTC

49.42.20 N
010.29.97 W
Vind:  25-30 knop fra nordøst
Bølgehøyde: 4-5 m
Speed:   8-9 knop
Lufttemperatur: 22 grader
Vanntemperatur: 18 grader

 

Utseilt distanse siste døgn: 175 nautiske mil

Utseilt distanse totalt: 4045 nautiske mil

 

De hopper og spretter i stiv kuling som er opp imot 35 knop i kasta. Seila er reva stort sett hele veien. Kokka har blitt slengt vegg i mellom og har slått seg litt i foten. Det er visst nokså vanlig at Gro blir mørbanka i byssa. Meindert serverte knallgode grillspyd i dag.

De regner med å være inne sent på mandag eller natt til tirsdag. Nøyaktig ankomst er litt usikkert da det har noe med strømmer samt 4 meter forskjell på flo og fjære å gjøre.

Louis Salomonsen kom til Dublin i dag og har booket inn på hotell i påvente av at mannskapet ankommer havna. Han melder om strålende fint vær. Louis blir med gjennom Caledonian Canal og hopper av i Inverness. Deretter tar han tog til Aberdeen og flyr hjem til Stavanger.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lørdag 19.juli
Time: 9 UTC

 48.22.59 N
 014.31.88 W
Vind: 20-30 knop fra nord
Bølgehøyde:  4-6 m
Speed:  4-9,5 knop
Lufttemperatur: 18 grader
Vanntemperatur: 17 grader

 

Utseilt distanse siste døgn: 178  nautiske mil

Utseilt distanse totalt: 3870 nautiske mil

 

På grunn av kulingen må de reve seilene til stadighet og dette medfører sterk variasjon i fart de klarer å opprettholde. Alt er vel ombord.

 

 

 

Fredag 18.juli
Time: 9 UTC

 47.01.38N
 018.28.91W
Vind: 15-25 knop fra nord
Bølgehøyde:  3-4 m
Speed:  8-9 knop
Lufttemperatur: 20 grader
Vanntemperatur: 19 grader

 

Utseilt distanse siste døgn: 183  nautiske mil

Utseilt distanse totalt: 3692 nautiske mil

 

Det er andre dagen med liten kuling og de kjører med reva seil om natta og delvis også om dagen. De fryser men koser seg og alt er godt ombord. Sola stikker fram av og til. Delfiner og hval er rundt dem hele veien og de har sett 6 forskjellige hvalsorter i dag.

 

 

Torsdag 17.juli
Time: 9 UTC

45.09.72 N
021.47.21 W
Vind:  20-25 knop fra nord
Bølgehøyde: 2,5 m
Speed: 8,5 knop
Lufttemperatur: 27 grader
Vanntemperatur: 18 grader

 

Utseilt distanse siste døgn: 133  nautiske mil

Utseilt distanse totalt: 3509 nautiske mil

 

Som sagt er det alltid en "god grunn" for å utsette en avreise fra ei havn. Medic med sin hvite gaselle på Bermuda, kokka og Jason(mannskap på Bloody Mary) fra Azorene samt diverse avskjedsfester fra sistnevnte plass. Hele havna fløytet når de dro derfra og nå har de en lang hale etter seg som kaller dem opp i ett vekk for å høre hvordan det går. B-kjendis på Azorene er ikke verst.

 

Sigve, kaptein på Bloody Mary, dro derfra 16/7 og kan bare glemme å ta igjen Clitoria. De cruiser nemlig avgårde som en drøm. Maskinist og Medic har bemerket at kokka har sust rundt med håret på travelt kun iført truse inntil de ankom Azorene. Kokka lever tydeligvis i håpet om at Bloody Mary skal ta dem igjen da hun tropper opp på dekk nysminket og pent kledd hver eneste dag etter at de forlot øya.

 

På Clitoria går de nå skift to og to. Dette tar på og de benytter derfor frivaktene til å sove.  Denne skiftordningen har de forøvrig hatt siden avreise fra Azorene. Det medfører at vi ikke får oppdateringer så ofte som ønsket. Tre døgn med stillhet var nok og derfor tok webredaktør en telefon i kveld for å høre om det fortsatt var liv. Det ble dyrt (sitat kaptein : "det koster mer enn hele båten") men her er iallefall siste nytt:

 

Onsdag satt kokka i cockpiten med kaffekopp og en god røyk. Plutselig fôr både kaffe og røyk overbord med et hyl. Det var en Killer whale på 8-9 meter som dukket opp ved siden av båten for å ta henne i nærmere øyesyn. Den var ikke mer enn 1 meter fra ripa og like etterpå kom resten av flokken. Det var allikevel et vakkert skue når forskrekkelsen hadde fått lagt seg.

Medic kan  i følge kapteinen bli hvalforsker når han kommer hjem. Han har full kontroll på alt som dukker opp i havet der ute. Kan hende sjefen hans må fortsette å jobbe "ræva" av seg, selv etter hjemkomst.

 

I og med at de nå går skift, to og to, er det Meindert og Gro som deler på kokkeleringen ombord. 

Meindert er kjempeflink på kjøkkenet, tvil aldri på det, men på seg selv kjenner man andre og da kan det gå galt.

Undertegnede har vært på Mikado i Stavanger og spist sushi med fyren. Mens vi andre tar en mikroskopisk bit av Wasabi pepperen har han innsamling rundt bordet etter at vi har rørt ut det vi skal i soyasausen. Deretter smører han et tjukt lag med grønn Wasabi pepper over sine sushibiter og synes at maten smaker alldeles fortreffelig. Javel, han svetter litt etterpå men det er ikke mye.

 

Mannskapet var iført tjukke jakker i 26 varmegrader og syntes i grunnen det var kaldt. Da serverer Meindert biff med peppersaus, potetmos og salat. Innen måltidet var ferdig satt resten av mannskapet i trusa og syntes det var galvarmt. Det hører med til historien at Medic og kokka kom over maskinisten i vill gang med pepperbørsa over maten i byssa og fikk avverget en katastrofe.

 

Jason ombord i Bloody Mary kan mer enn å glede kokka. Han har overtatt webansvaret for hjemmesiden til Bloody Mary. En liten stund trodde jeg det ville bli bare tull da gjesteboka plutselig forsvant sammen med andre linker som hadde virket tidligere. Det ser riktig så bra ut på Photos i det minste synes jeg.

I tillegg har Jason klart å legge ut Meinderts Picazzo av bumerket til Clitoria på moloen på Azorene.  De tre sverd i Hafrsfjord og greier. Meindert er så norsk som noen nordmann kan bli.

Kos dere med maleriet.

 

Clitoria ankommer Dublin sent mandag eller tidlig tirsdag 22/7. Vår trivelige sponsor, Louis Salomonsen, tar turen til Dublin for å oppleve Caledonian Canal - Inverness.

 

 

 

Onsdag 16.juli
Time: 9 UTC

43.26.67 N
23.50.72 W
Vind:  12 knop fra nordøst
Bølgehøyde: 1,5 m
Speed: 5,5 knop
Lufttemperatur: 26 grader
Vanntemperatur: 18 grader

 

Utseilt distanse siste døgn: 137  nautiske mil

Utseilt distanse totalt: 3376 nautiske mil

 

Tirsdag 15.juli
Time: 9 UTC

41.46.93 N
25.26.54 W
Vind:  5-10 knop fra øst
Bølgehøyde: 1,5 m
Speed: 4-7 knop
Lufttemperatur: 32 grader
Vanntemperatur: 20 grader

 

Utseilt distanse siste døgn: 139  nautiske mil

Utseilt distanse totalt: 3239 nautiske mil

 

Mandag 14.juli
Time: 9 UTC

39.55.22 N
027.14.83 W
Vind:  12-20 knop fra øst
Bølgehøyde: 1-2 m
Speed: 6,5- 8,5 knop
Lufttemperatur: 28-30 grader
Vanntemperatur: 21 grader

 

Utseilt distanse siste døgn: 112 nautiske mil

Utseilt distanse totalt: 3100 nautiske mil

 

De har sett mange delfiner og flere typer hval idag. Mannskapet fryser på tross av at det er 28-30 grader.

 

Onsdag. 9.juli

Mannskapet har ankommet Azorene og planlegger å dra igjen på fredag. Autopiloten er som tidligere nevnt ikke i orden og kapteinen må få fikset denne før de drar. Han er i dialog med en Raymarine leverandør i Horta som forhåpentligvis vil klare å ordne det innen de må dra. Kokka må bunkre opp diverse mat og drikke. Øl vil ikke være på handlelista denne gangen, det har de mer enn nok av. Før de dro fra Bermuda var det en ørliten misforståelse med hensyn til hvem som skulle handle øl. Handlelista sa 10 kasser øl a 24 stk. Det ble 20. Mitt skip er lastet med ...... De fikk heldigvis "tryllet" det vekk slik at det gikk an å bevege seg i båten. Meindert har gjort klar tegningen til "bumerket" som skal males på kaien i Horta. Det er hans oppgave da han er meget kunstnerisk. Innen de drar kommer det oppdateringer med logg fra kaptein, bilder og reisebrev fra mannskapet.

 

Tirsdag 8.juli
Time: 10 UTC

38.39.84N
030.32.45W
Vind: 15-20 knop
Bølgehøyde: 1,5
Speed: 7-9 knop
Lufttemperatur: 24 grader
Vanntemperatur: 22 grader

 

Utseilt distanse siste døgn: 174 nautiske mil

Utseilt distanse totalt: 2778 nautiske mil

 

Clitoria ankommer Azorene ca. 23:30 norsk tid i kveld

 

Mandag 7.juli
Time: 10 UTC

38.52.62N
034.13.69W
Vind: "Veldig god vind og har seilt så det kosta i natt"
Bølgehøyde: ?
Speed: ?
Lufttemperatur: 30-40 grader
Vanntemperatur: ? grader

 

Utseilt distanse siste døgn: 156 nautiske mil

Utseilt distanse totalt: 2604 nautiske mil

 

De regner med å være inne på onsdag 9/7 sånn ca. midt på dagen

 

Søndag 6.juli
Time:  10 UTC

38.52.29 N
037.31.14W
Vind: 0
Bølgehøyde:?
Speed: motorseiling 5 knop
Lufttemperatur:  grader
Vanntemperatur:  grader

 

Utseilt distanse siste døgn:  126 nautiske mil

Utseilt distanse totalt: 2448 nautiske mil

 

Fredag 4.juli
Time: 11 UTC

38.42.66 N
042.39.12 W
Vind: 0-5 knop
Bølgehøyde: 1,5 meter
Speed: motorseiling 5 knop
Lufttemperatur: 28 grader
Vanntemperatur: 25 grader

 

Utseilt distanse siste døgn: 129 nautiske mil

Utseilt distanse totalt: 2322 nautiske mil

Dagene går stort sett med til å dusje seg med kaldt vann, lese litt og se på det fantastiske dyrelivet. Havskilpadder, spesielle fugler, delfiner og en del kval ser de hver dag, og for mannskapet er dette veldig spennende. Kapteinen er mer blasert da han har sett det før og lar seg ikke begeistre like lett. Bøkene vi kjøpte inn fra Amazon.com om dyrelivet i Atlanteren har blitt flittig brukt.

Meindert har beholdt sine bajas fakter på tross av lange dager med lite vind. Som flere kanskje har fått med seg ville Meindert være midt i et jobbskifte fra Teekay til StatoilHydro på denne turen. 1.juli byttet han firma over til StatoilHydro. Han troppet derfor opp på dekk i dress og finsko i tilfelle konserndirektør Helge Lund skulle komme og ønske ham velkommen i ny jobb. Helge kom selvfølgelig aldri men de hadde stor moro av stuntet.

De har sett en del hai på ca. 5-7 meter i det siste og forleden stod Gro i båten og Meindert utbrøt følgende: Gro sett deg ned! Detter du i sjøen are you on your own. Jeg hopper faen ikke uti!

Kapteinen tror de vil ankomme Azorene 9.juli. De hilser til alle kjente og forteller at de har det veldig bra.

Torsdag 3.juli
Time: 11 UTC

 38.22.71 N
 045.37.03 W
Vind: 0-5  knop
Bølgehøyde: 1,5  meter
Speed:  motorseiling 5 knop
Lufttemperatur: 33 grader
Vanntemperatur: 25 grader

 

Utseilt distanse siste døgn: 125 nautiske mil

Utseilt distanse totalt: 2193 nautiske mil

 

Onsdag 2.juli
Time: 11 UTC

37.19.62 N
047.34.89 W
Vind: 0  knop
Bølgehøyde: 2  meter
Speed:  motorseiling 5 knop
Lufttemperatur: 35 grader
Vanntemperatur: 25 grader

 

Utseilt distanse siste døgn: 106  nautiske mil

Utseilt distanse totalt: 2068 nautiske mil

 

Tirsdag 1.juli

Time: 11 UTC

 36.25.85N
 49.23.15W
Vind: 0 knop 
Utseilt distanse siste døgn: 109   nautiske mil

Utseilt distanse totalt: 1962 nautiske mil

Null vind. Vi e heilt i "svarte stilla" og må gå ganske langt nord for å finne vind. Vi går for motor. Har sett kval for første gang i dag, delfiner har vi sett hver dag.  Alle har det bra. 

 

 

Mandag 30.juni
Time: 11 UTC

 36.01.00 N
51.39.65 W
Vind:  10 knop
Bølgehøyde:  2 meter
Speed:  knop
Lufttemperatur:  28 grader
Vanntemperatur: 24 grader

 

Utseilt distanse siste døgn: 128  nautiske mil

Utseilt distanse totalt: 1853 nautiske mil

 

 

Søndag 29.juni
Time: 12 UTC

35.26.36 N
054.08.36 W
Vind: 10 knop fra W
Bølgehøyde: 2-4 meter
Speed: 6,5 knop
Lufttemperatur: 33 grader
Vanntemperatur: 25 grader

Kurs:80 grader

Utseilt distanse siste døgn: 133  nautiske mil

Utseilt distanse totalt: 1725 nautiske mil

 

Det har vært en del kuling og stormer nord for oss, derfor har vi kunnet seile i så bein linje.

Høytrykket begynner å ta oss sørfra og vi vil derfor presse så langt nord som vi kan for å få litt mer vind. Vi regner med å være framme på Azorene om ca.10 dager.

 

Lørdag 28.juni
Time: 12 UTC

34.49.30 N
056.48.40 W
Vind: 10 knop fra SW
Bølgehøyde: 2-4 meter
Speed: 6 knop
Lufttemperatur: 28-30 grader
Vanntemperatur: 25 grader

Utseilt distanse siste døgn: 125  nautiske mil

Utseilt distanse totalt: 1592 nautiske mil

 

Det er blå himmel, sol og forholdsvis fine seilforhold. Vi har hatt litt tull med autopiloten, den detter ut iblant. Vi har feilsøkt men finner ikke helt utav det. Det er sikkert noe elektronisk. Veldig greit ombord, ting virker og folk er happy.

 

Fredag 27.juni
Time: 12 UTC

34.19.22 N
059.09.82 W
Vind: 7-12 knop fra SW
Bølgehøyde: 1,5 meter
Speed: 6 knop
Lufttemperatur: 30 grader
Vanntemperatur: 26 grader

Utseilt distanse siste døgn: 109 nautiske mil

Utseilt distanse totalt:1467 nautiske mil

 

Torsdag 26.juni

Time: 12 UTC

33.53.29 N

061.17.17 W

Vind: 7 knop fra N

Bølgehøyde: 1,5 meter

Speed: 5,5 knop

Lufttemperatur: 26 grader

Vanntemperatur: 26 grader

Kurs 80 grader nordøst

Utseilt distanse siste døgn: 119 nautiske mil

Utseilt distanse totalt: 1358  nautiske mil

 

Onsdag 25.juni

Time: 12 UTC

33.08.14 N

063.25.05 W

Vind: 12 knop fra NW

Bølgehøyde: 3meter

Speed: 6 knop

Lufttemperatur: 34 grader

Vanntemperatur: 26 grader

Kurs 40 grader

Utseilt distanse siste døgn: 70 nautiske mil

Utseilt distanse totalt: 1239 nautiske mil

Rolig dag , fint vær, seiler rett mot målet, noen stormer lengre nord og har derfor ikke tenkt å klatre lenger nord de nærmeste 3-4 dagene. Litt store dønninger på grunn av en storm som passerte for noen dager siden. Alle har det greit.

Home     Båten    Crew     Kapteinens logg    Mannskapet forteller    Diverse    Bilder     Gjestebok     Rute    Trans Atlantic Crossing 2003 

© 2000-2008 Svein Peder Fylling