Home     Båten    Crew     Kapteinens logg    Mannskapet forteller    Diverse    Bilder     Gjestebok   Trans Atlantic Crossing 2003  

S/Y Clitoria PFM

 Kapteinens logg
 

TRANS ATLANTIC CROSSING 2008

 

USA til Norge med S/Y Clitoria PFM


HORTA, Azores.

 

Nå har et av turens høydepunkter kommet for meg.

For 5 år siden satt jeg på Peter sport kafe og sa at i 2008 skal jeg kjøpe en båt, den skal hete Clitoria og jeg skal innom Horta og Peter Sport Kafe med den. Deretter skrev jeg følgende på et papir:

 

”Til Svein P.

Hei min gode venn.

Håper inderlig at vi ikke har kommet lenger enn til 2008 nå, da skuffer du meg.

Skulle gjerne lagt ved noen Euro, men er dessverre blakk.

Sitter nå i båten til Ove Årthun, ”Felicity”, har akkurat bunkret og er klar å seile opp mot Scotland.

Det er onsdag 30/7-03 ca 25-30 grader Celsius blå himmel, god vind. Skal bare skrive ferdig dette, og legge det opp i baren på Peter sport.

 

Det var jækelig kjekt å se deg igjen.

 

Din beste venn ever.

 

Svein Peder Fylling.”

 

Dette la jeg i en konvolutt hvor jeg skrev følgende på utsiden.

 

”To the skipper  Svein P. Fylling

of    S/Y Clitoria

to be picked up

2008”

 

Denne fikk jeg tillatelse til å henge opp på fremsiden over baren.

 

Et nervøst hamrende hjerte entret baren, og hva ser jeg der over baren; jo da der henger den, en gammel falmet konvolutt. KAN ET ØYEBLIKK BLI MER RELIGIØST!?!?  NEPPE.

Med famlende hender tar jeg ned konvolutten og blir straks omringet av noen gamle ”gjengangere” samt innehaveren (sønnesønn av gamle Peter). Konvolutten er så falmet et han har skrevet over skriften min så teksten fortsatt skule være leselig (snakk om å ta kundene sine på alvor!!!). De kunne fortelle at mange har vært å tatt bilder av denne gamle konvolutten opp gjennom årene, og de lurte svært på historien bak denne. Vill jubel når jeg las opp (og oversatte innholdet) og nye bilder ble tatt av ”Josè Henrique Azevedo” konvolutten og meg.

Sigve A.H. Martinsen fra ”S/Y Bloody Mary” satt og inne på baren med en lokal gjeng og det ble feiring langt ut i de små timer.

DETTE VAR STORT.

 

GRYTIDLIG neste morgen kommer en surpeis og hamrer i rekken og sier at det kommer en svær treskute og skal ligge der vi ligger. Han har liten forståelse for foregående kvelds store begivenhet og dertil obligatoriske ”kuppelhue”, så det er bare på med fillene og forhale. Fikset Marinaen, Emigration og Tollvesenet (i nevnte rekkefølge, viktig) samt bunkret i samme slengen. Deretter smatt vi inn i en bås som en amerikaner akkurat forlot, mye bedre enn den anviste plassen på utsiden av en rekke. En tysker og en franskmann begynte å krangle da de forsøkte å smette inn foran oss, men ble bryskt jaget bort av Gro som vi sendte i forveien over land for å holde av plassen. Vi har blitt anvist denne av marinaen brølte vi mens vi i kraft av største båten brøytet oss inn og fortøyde i båsen, hvorpå jeg stormet over til marinaen og sa vi hadde funnet en ledig plass som var litt bedre. Er det greit? Si sa han, obrigado sa jeg og alle var glade (unntatt tysker, og franskmannen, men who gives a shit).

 

Kommer meg opp til Duncan på MAYS (Midt Atlantic Yacht Services), nå skal autopiloten fikses.

 

 

Tirsdag 08/7 08

 

Posisjon kl. 10.00 UTC:

38.39.84 N.

030.32.45 V.

Vind: 15-20 knop.

Vindretning: S/W

Fart over grunn: ca 7-9 knop.

Utseilt distanse siste døgn: 174 Nm

Utseilt distanse dette legg: 1729 Nm

Utseilt distanse totalt: 2898 Nm

 

Vinden står oss bi og vi freser av gårde i over åtte knop hele natten og dagen, var oppe i 9,8 et par ganger… Meindert og Ståle er fast bestemt på Gin Tonic i kveld og motiverer seg for å holde sylstram kurs med at den som detter under åtte knop må spandere…… De er svette og klamme i hendene og Clitoria har aldri før gått så snorrett, verken med eller uten autopilot.

Lang historie kort, ingen måtte spandere…….

 

Klokken 18 UTC (er lik lokaltid) får vi mobildekning og Telenor og Netcom får en oppsving på omsetningen sin.

Klokken 18,45 ser vi land.

Klokken 20,30 kaller jeg opp Horta port kontroll (VHF kanal 16) for å melde vår ankomst, men får til svar at jeg må kalle opp Horta Marina. Horta Marina stenger klokken 20 så der var det ingen som svarte…. Vi ”glemte” å heise Q flagget og smøg oss inn til kai klokken 22 UTC.         

En uniformert sikkerhetsvakt ventet på kaien og tok imot trossene for oss, han hadde hørt meg på VHF’en og han visste vi hadde gjort vårt formelle…da jeg  fortalte at jeg hadde vært her før og ville sjekke oss inn på havnekontoret i morgen var alt bare velstand og han ønsket oss velkommen til Horta.

I kveld skal vi smake den sagnomsuste Gin Tonic på Peter Sport Kafe. Fantastisk hva dette crewet får til når de har rette motivasjon.

 

Posisjon kl. 22.00 UTC:

Kai Horta (Feial, Azores).

38.31.80 N.

028.3753 V.

Vind: 15-20 knop.

Vindretning: S/W

Fart over grunn: ca 7-9 knop.

Utseilt distanse siste døgn: 90 Nm

Utseilt distanse dette legg: 1819 Nm

Utseilt distanse totalt: 2988 Nm

-----------------------------

 

Mandag 07/7 08

 

Posisjon kl. 10.00 UTC:

38.52.62 N.

034.13.69 V.

Vind: 2-10 knop.

Vindretning: N/E

Fart over grunn: ca 5-8 knop (motorseiling).

Utseilt distanse siste døgn: 156 Nm

Utseilt distanse dette legg: 1555 Nm

Utseilt distanse totalt: 2724 Nm

 

Har ringt litt rundt (satellitt telefon) for å få organisert noe fixing av autopiloten, men det er ikke noen enkel sak nei,  jeg får se hva det blir til når vi ankommer Azorene.

Høytrykket begynner å merkes på dieseltanken (vi har en hundrede og femti liter, men ønsker ingen lufting…), og vi fyller en hundrede liter til ned på tanken. Så kommer vinden, en skikkelig god front og til kvelds koser vi oss med atter en nybakt pizza i cockpiten, mens vi fyker av gårde i 7-9 !!! knop. Litt optimistisk begynner vi å fable om at kanskje vi klarer seint tirsdag kveld/natt til Horta………..

-----------------------------

 

Søndag 06/7 08

 

Posisjon kl. 10.00 UTC:

38.52.29 N.

037.31.14 V.

Vind: 0-1!!! knop.

Vindretning: ?

Fart over grunn: ca 5-6 knop (siger for sakte motor).

Utseilt distanse siste døgn: 126 Nm

Utseilt distanse dette legg: 1399 Nm

Utseilt distanse totalt: 2568 Nm

 

Sløv dag, lite vind så dieselmotoren er konge nå. Egentlig en dag hvor Meindert skulle triumfere med motorens fortreffelighet over seil, men noe har skjedd……. Meindert har sett ”lyset”, seilerlyset. Han er faktisk lei seg og forsøker seil i alle varianter for å få skuta til å seile. At ”Kapp Linnè” blir rigget for seiling er der ingen tvil om….

 

”Corinsia” som vi har søkt etter har fortsatt ikke gitt livstegn fra seg, og nå intensiverer kystvakten søket etter den…og i sør vokser ”Berta”, myndighetene tror den vil gå mot Bermuda og han ”tullingen” på vei til San Martin har fått orden på radioen sin og blir advart om ”Berta” og tar en helomvending på kursen sin, nå får vi bare håpe han klarer å komme seg unna det verste…..

Ståle får noen bilder av Fin Hval, og til kvelden får vi litt vind og. Bare velstand om bord i Clitoria.

-----------------------------

 

Lørdag 05/7 08

 

Posisjon kl. 10.00 UTC:

38.49.62 N.

040.15.37 V.

Vind: 0-5! knop.

Vindretning: N

Fart over grunn: ca 4-6 knop (motorseiling).

Utseilt distanse siste døgn: 120 Nm

Utseilt distanse dette legg: 1273 Nm

Utseilt distanse totalt: 2442 Nm

 

Takk Gud for at  motoren virker og at vi har masse diesel på tanken……..

Det er ikke meldt om vind av betydning i området (verken nord eller syd for oss) før til tirsdag, så vi padler oss videre, og de få timene med litt vind vi får innimellom er ren bonus.

Dagen går med til å speide etter hval, vi har blitt så bortskjemt på spektakulært dyreliv at en dag uten masse delfiner , hval etc. er litt skuffende.

 

Har jeg forresten fortalt om Meindert og Gro’s veddemål om hvilken stang som først får fisk? Uansett Meindert gikk berserk i Ft. Lauderdale og kjøpte inn masse fancy ”lurer”, fiskesluker i alle varianter og fasonger, noen blinker og noen lyser under vann og det er ikke måte på gadgets den mannen har utrustet seg med. Mye underholdning, men lite fisk har det blitt…… Ståle fikk derimot et blink skudd når en stor wahoo svømte ved siden en av disse disco slukene til Meinder og lurte på hva det var, og over dem svømte ”Daffy” (en and som fulgte oss en ukes tid) og tittet ned på dem. Sverre M. Fjellstad ville blitt grønn av misunnelse av det motivet….

Ikke mye hval i dag, men en flokk delfiner lekte rund oss i skumringen og berget dagens dyreopplevelse. Til kvelden var månen synlig for første gang på noen dager, men den hjelper lite da den går ned i horisonten ca 23.

-----------------------------

Fredag 04/7 08

 

Posisjon kl. 11.00 UTC:

38.42.66 N.

042.39.12 V.

Vind: 0-5! knop.

Vindretning: N/E

Fart over grunn: ca 4-7 knop (motorseiling).

Utseilt distanse siste døgn: 129 Nm

Utseilt distanse dette legg: 1153 Nm

Utseilt distanse totalt: 2322 Nm

 

Delfiner er rundt oss som vanlig, og noen timer senere får vi besøk av 2 haier som leker en stund på vår babord side (5-7 meter lange).

Noen siste krampeforsøk på autopiloten ble utført. Vi har nå byttet kompass, byttet rorgiver, slettet alle program og re innstilt fabrikkoppsett og kjørt alle kalibreringsprosedyrer. Ingenting hjelper så nå går dritten av for godt (ut med sikringen).

Det finnes ikke vind i flere hundrede mils omkrets på flere dager ennå, og nå er vi glad for at vi har hamstret diesel…..

Snakket med Sigve på ”Bloody Mary” i dag, de kom inn til Azorene for et par dager siden og vil fortsatt være der når vi kommer inn, sansynligvis midt på onsdagen engang.

Vi får en fantastisk stjerneklar natt (igjen). Helt UBESKRIVELIG, stjernene går helt ned i horisonten 360 grader rundt oss. Havet er helt speilblankt (bare 2 meter sløve dønninger) og stjernene lager lysstriper i i sjøen, fra horisonten og helt inn til båten. Hele crewet sitter i timevis og nyter fenomenet. Det er totalt beksvart og vi har millioner av stjerner over alt rundt oss, akkurat som om vi svever midt i universet…..ja ja det gjør vi jo faktisk da, men…nei jeg gir opp…det går rett og slett ikke å beskrive…..

Heilt fantastisk!

-----------------------------

Torsdag 03/7 08

 

Posisjon kl. 11.00 UTC:

38.22.71 N.

045.17.03 V.

Vind: 0-5! knop.

Vindretning: W

Fart over grunn: ca 4-6 knop (motorseiling).

Utseilt distanse siste døgn: 125 Nm

Utseilt distanse dette legg: 1024 Nm

Utseilt distanse totalt: 2193 Nm

Nå er jeg dritt lei av å daglig feilsøke, slette og reinstallere autopiloten, og i dag demonterte jeg heller ankervinsjen og fikk fikset den 100%.

Vi passerer noen skillpadder og hvaler i dag, men dessverre på avstand.

Når vi har vår daglige prat med Herb (værmannen i Canada) på SSB’en i dag ber han oss være på utkikk etter en seilbåt med navn ”Corinsia” med 4 mann ombord, kystvakten har bedt om assistanse for å finne den da ingen har hørt fra dem på noen dager. Etter siste kjente posisjoner er vi den båten som er nærmest, og vi anroper dem på VHF kanal 16 med jevne mellomrom, samt speider etter dem. Videre har vi fått vite at der er en orkan under utvikling sørvest for oss, ”Berta”. Vi er 5 seilbåter med radiokontakt (kortbølgeradio SSB) på vei over Atlanteren, 2 foran oss og 2 bak. Den bakerste båten er tydelig nervøs over orkanen da han ligger i en mulig rute, har lite vind og diesel til å kunne komme seg unna faresonen. En annen båt som var i området, kurs mot San Martin på denne tiden!!!!??? Svarer ikke på opprop på radioen i dag…..så det er ikke bare solskinn og sorgfrie dager her ute…….

-----------------------------

Onsdag 02/7 08

 

Posisjon kl. 11.00 UTC:

37.19.62 N.

047.34.89 V.

Vind: 0-5! knop.

Vindretning: S/W

Fart over grunn: ca 4-6 knop (motorseiling).

Utseilt distanse siste døgn: 106 Nm

Utseilt distanse dette legg: 899 Nm

Utseilt distanse totalt: 2068 Nm

Klokken 07,30 i dag passerte vi det punktet hvor vi er nærmere Azorene enn Bermuda, ”Point of no return”. Det er faktisk en veldig god følelse; at uansett hva som nå skjer går vi ikke tilbake….. On our own er vi uansett, da det er minimum en uke til land…..

Naturopplevelsene er jo bare ubeskrivelige her ute. Vannet er så klart at på speilblankt hav føltes det nesten som båten svever, det er heldigvis noen tusen meter dypt, ellers tror jeg vi ville sett bunnen og det ville vært litt ekkelt.

Flyvefisk og fugler er daglige syn, men i dag fikk vi se skilpadder og et par haier for første gang. Det å se 5-6 meter lange haier her ute i sitt rette element er en mektig opplevelse, noe helt annet enn Sea World og andre akvarier ja.

-----------------------------

 

Tirsdag 01/7 08

 

Posisjon kl. 11.00 UTC:

36.25.83 N.

049.23.15 V.

Vind: 0-5! knop.

Vindretning: N/W

Fart over grunn: ca 4-6 knop (motorseiling).

Utseilt distanse siste døgn: 109 Nm

Utseilt distanse dette legg: 793 Nm

Utseilt distanse totalt: 1962 Nm

Da var vi her igjen; ATLANTERHAVSSTILLA! Disse enorme høytrykkene er nesten umulig å komme utenom, alle seil ned og motor mot Nord Øst. Vi har et kjempehøytrykk fra sør mellom oss og Azorene, og vi flykter opp mot 40 grader nord for å se om vi kan komme oss over det.

Delfiner ser vi annen hver dag, men i dag så vi hval for første gang. Det var en liten gruppe Northern Bottlenose Whale på ca 7-9 meter.

Ellers er det en merkedag for Meindert; han begynner ny jobb i dag. Nybarbert, i dress og lakksko stillte han på broen ”jai må vare presentabel når Helge Lund kommer og ønsker mai velkommen til Statoil”. Entusiasmen daler utover dagen og vi andre prøver å trøste med at ”vi er da tross alt midt i Atlanterhavet”. ”Ja, men han kunne i hvert fall ringt” sier Meindert. Når jeg minnet ham på at; for det første har vi ingen mobildekning her ute, og for det andre har Meindert ikke mobiltelefon engang…..da ble det litt lettere, han falt til ro og gikk og byttet til lendeklede som oss andre.

Gratulerer med ny jobb Meindert.

-----------------------------

Mandag 30/6 08

 

Posisjon kl. 11.00 UTC:

36.01.00 N.

051.39.65 V.

Vind: 5-12 knop.

Vindretning: W

Fart over grunn: ca 4-7 knop.

Utseilt distanse siste døgn: 128 Nm

Utseilt distanse dette legg: 684 Nm

Utseilt distanse totalt: 1853 Nm

 

Noen timer etter at Captain gikk av vakt: KA BOM!!!

Captain er på broa på sekundet (med buksen i handa, hinkende og forsøker komme opp i den). To ”fattede” matroser kaster et blikk på Captain, og fortsetter i full fart å slakke skjøter og få seilene inn. Captain får omsider buksene på og ser at spinnaker bommen henger i vannet langs skutesiden på babord side. Ute pissregner det regndråper store som knyttenever, og vinden pisker frem og tilbake i alle retninger. Vi har blitt tatt på sengen av en tropisk regnsky, og de ustabile vindene kastet seilene så hardt at bommen rykket seg løs og smalt i skutesiden med et brak som sikkert ga seismiske utslag mer enn ett sted i verden.

Meindert og Captain hopper på dekk og får alt tauverk ut av vannet så Ståle kan starte motoren og legge skuta opp mot vinden. Å jobbe på dekk er som å stå midt i et fossefall, regndråpene kjennes som hagl, bare mye varmere….snakk om brutal måte å bli vekket på…

Når alt er innabords og skadene kan vurderes ser vi at vi har hatt dritflaks, bare mindre bagateller og resten fikser vi senere.

 

Inne i cockpiten får Captain spørsmål om hva som røsket ham ut av søvnen og på broen på sekunder? Må være en spøk? 180 desibel og 7 på Richters skala?

Vel sa Captain; ”ej veit ka lyda det skal være i båten min, og ditta va ikkje en av dei!”

Nei sa den eine; ”Jeg trodde bommen slo rett gjennom skroget og lagde det hullet i båten, fy faen så redd jeg ble…….æh.....kan jeg gå å skifte bukser nå?”

Sakte men sikkert normaliseres dagen og vi seiler videre. Gro som har blitt godvenn med komfyren, baker horn og alt er bare velstand om bord (med unntak av den forbannede autopiloten da).

-----------------------------

 

Søndag 29/6 08

 

Posisjon kl. 12.00 UTC:

35.26.36 N.

054.08.36 V.

Vind: 6-14 knop.

Vindretning: W

Fart over grunn: ca 5-7 knop.

Utseilt distanse siste døgn: 133 Nm

Utseilt distanse dette legg: 556 Nm

Utseilt distanse totalt: 1725 Nm

 

Vi har fortsatt vinden inn rett akter, spinnakeren står fortsatt, dag og natt.

Vi tok med ekstra diesel og et fat vann fra Bermuda. Vi topper derfor vann og diesel tankene i dag, og har helt fulle tanker igjen.

Er nå dritt lei denne autopiloten, må styre manuelt hele tiden. Har lest manualene så jeg kan dem utenat og feilsøkt alt tenkelige og utenkelige, men uten hell…….når han styrer båten, da går det så bra….tra la la, la la la, la la.

 

Vi pinset klokken 1 time frem i dag.

-----------------------------

 

Lørdag 28/6 08

 

Posisjon kl. 12.00 UTC:

34.49.30 N.

056.48.40 V.

Vind: 6-12 knop.

Vindretning: S/W

Fart over grunn: ca 5-7 knop.

Utseilt distanse siste døgn: 125 Nm

Utseilt distanse dette legg: 423 Nm

Utseilt distanse totalt: 1592 Nm

 

Nei nå mener absolutt autopiloten at vi har det for godt, den konker ut hele tiden. Forbannet dritt, den er jo bare noen måneder gammel…!!! Ja ja hadde ikke autopilot Leiv Eriksson heller….men på den annen side visste jo ikke han hvor han skulle heller så det gjorde vel ingen forskjell???

Seiler spinnaker hele dagen, rene skjære luksus cruiset….late dager på soldekk, og kalde gin tonic. Til kvelden blir det grillet på utegrillen igjen, og deretter gitaraften og allsang rundt leirbålet ut i de små timer.

Enda en knallhard dag i Atlanteren, men vi er en knallhard gjeng også, så vi rir an av. Stemningen er på topp, men vaktene kaller og natteroen siger innpå til slutt………….

-----------------------------

 

 

Fredag 27/6 08

 

Posisjon kl. 12.00 UTC:

34.19.72 N.

059.24.69 V.

Vind: 5-12 knop.

Vindretning: S/W

Fart over grunn: ca 5-6 knop.

Utseilt distanse siste døgn: 109 Nm

Utseilt distanse dette legg: 298 Nm

Utseilt distanse totalt: 1467 Nm

 

Etter den søte kløe……….og alt det der. Ble kanskje en cigar, eller noe for mye i går?......men pliktene kaller, livet går videre etc. Som de knallharde sailerboys vi er (etter en grundig ”safe job analyse, med div.testing) heiser vi spinnakeren for første gang (ingen har gjort det før heller), og det går over all forventning. Vi cruiser av gårde i 5-7 knop i vindstilla, å hei hvor det går.

Gro står ikke tilbake for gutta, hun står i byssa, kjevler og baker og står i. Deretter serverer hun hjemmelaget pizza!!!!! Helt fra scratch, på en liten seilebåt midt i Atlantikken. At det er den beste pizzaen i mils omkrets er der ingen tvil om, sannsynligvis den beste i flere hundrede mils omkrets også, ja kanskje den beste i hele Atlantikken???...... Uansett koser vi fletta av oss mens vi filosoferer over hva Leiv Eriksson og de gutta spiste mens de rotet rundt uti områdene her……..

-----------------------------

 

Torsdag 26/6 08

 

Posisjon kl. 12.00 UTC:

33.53.29 N.

061.17.17 V.

Vind: 7-12 knop.

Vindretning: N/W

Fart over grunn: ca 4-6 knop.

Utseilt distanse siste døgn: 119 Nm

Utseilt distanse dette legg: 189 Nm

Utseilt distanse totalt: 1358 Nm

 

At vi ser fugler over hele Atlanteren visste jeg fra før, men sommerfugl hadde jeg da ikke ventet etter et par døgn i åpent hav. *I dag kom en sommerfugl flaksende over vannflaten og satte seg ned på båten!!! Amazing.

Autopiloten synes visst vi har det for godt om bord for den begynner å ta pauser iblant!?!

 

Det er ganske rolige vindforhold og vi fyrer opp utegrillen, og i kveld er det ”torsdagsklubb” med kokte poteter, sjampinjong saus og grillet biff. Et par screwdrivere (med masse isbiter, fy flate så kjekt med to frysere om bord) som appetisere, årgangsvin fra Gro’s vinkjeller til maten, Irish Coffee og noen fete Cubanske cigarer (kun det beste etter at vi har bunkret på Bermuda) ut i de små timer…………..mens vi sitter og lar oss fasinere av stjernene som gir gjenlys i havet og funderer på hvordan middelklassen har det?...……

”Gro, skjenker du i litt mer Cognac?”…………Skål da dere……

-----------------------------

 

Onsdag 25/6 08

 

Posisjon kl. 12.00 UTC:

33.08.14 N.

063.25.05 V.

Vind: 10-12 knop.

Vindretning: S/W

Fart over grunn: ca 5-6 knop.

Utseilt distanse siste døgn: 70 Nm

Utseilt distanse dette legg: 70 Nm

Utseilt distanse totalt: 1239 Nm

 

Meindert og jeg studerte værkart før vi dro. Vi har et stormsenter en dag eller to foran oss på vei mot Azorene, og et litt mindre kommer bak oss og litt lenger nord. Dette gjør at vi slipper å gå så rett nord som ellers er vanlig for å finne vinder, men kan peile oss ganske rett mot målet og ha god seilevind i noen dager (mener vi). Ser ut til at vi har tenkt riktig for vi klarer å holde en ganske god fart og kurs.

Vi stemner rett mot Azorene og stemningen er helt topp om bord.

-----------------------------

 

Tirsdag 24/6 08

 

Posisjon kl. 12.00 UTC:

32.22.75 N.

064.40.78 V.

Gunters’s kai

Utseilt distanse siste døgn: 0 Nm

Utseilt distanse totalt: 1169 Nm

 

Vi fikk besøk av noen nordmenn i løpet av dagen. En var passasjer på cruisebåten på ene siden av oss, og en var fastboende lege. ”Jeg er jo av Willhelmsen familien og skulle jo vært seiler selv”, sa han, ”men så ble jeg så sjøsyk at jeg ble lege og flyttet hit istedenfor”.

De måtte bare ned og se ”hvem disse galningene i den norskflaggende Clitorisbåten var, som fikk egen bryggeribil ned på kaien for å levere forsyninger….”

Vi fikk ryddet opp i noen misforståelser, og ble lesset ned med lykkeønskninger for den den videre ferd.

 

Når alt det formelle var ordnet (ca. kl. 19,00), ropte jeg opp Bermuda Radio på VHF kanal 27, takket for et hyggelig opphold og ba om tillatelse for å starte utseilingen. Tillatelse ble gitt og vi ble ønsket velkommen igjen, (jeg gjentar: vi ble ønsket velkommen igjen). Klokken 20,00 var vi ute av leien og klar av revene og kunne heise seil.

En nydelig seilnatt ut av eventyrets rike……..

-----------------------------

 

Mandag 23/6 08

 

Posisjon kl. 12.00 UTC:

32.22.75 N.

064.40.78 V.

Gunters’s kai

 

Da er det dagen for John’s hjemreise. Vi tar en tidlig avskjedsmiddag med John på ”Gunter’s” (heter egentlig ”Tavern by the sea”, men vi døpte den ”Gunter’s” allerede for fem år siden, etter Gunter, en Østeriker som driver stedet. Han har bodd her i over 20 år, men husker godt Bjørn Wirkola og Harald Grønningen, fine mann. Kl. 18,30 var det farvel, John hoppet i en taxi og drog til flyplassen. Han tok med det meste av pikk-pakket sitt, men lot en stormlighter bli igjen til Ståle, pluss han glemte sigarettene sine på bordet med den. Ja ja da var vi fire igjen….

 

Klokken 20,00 rusler John inn på ”Gunter’s” som om ingenting har hendt, setter fra seg sjømannsekk, gitar og ryggsekk, slår seg ned på sin tomme stol, fikser frem en sigarett, fyrer denne og sier mens han blåser ut en røyksky; tror jeg glemte sigarettene mine her på bordet….. En måpende gjeng bryter ut i latter. Flyet har blitt utsatt et døgn.. Joho! Da kan vi ta en ny avskjedsfest……….

 

PS.

 

Har jeg forresten nevnt Ståle og Tamara, en hvit gaselle fra Syd Afrika? Ikke det nei, da får dere spør ham selv, men jeg tror denne havnen var litt verre å reise fra enn tidligere…..

 

-----------------------------

 

BERMUDA DEL 2:

 

En norsk båt ”Eldøy” kommer sigende inn før helgen, jeg roper han opp på VHF’en. Det er en fra min nabostamme, en Ålesunder som har kjøpt en 1950 mod. 80 fot motorbåt i tre oppe i Seatle som han holder på å gå hjem til Ålesund, han kommer nå fra Panamakanalen via Caribean. Han må legge opp turen etter dieselkapasitet og stopper og tanker der han kan. Med seg har han en Norskamerikaner m/frue og to alkisser som han plukket opp på en ”kneipe bort i der”. Han kan bare være i havn et par dager om gangen ellers blir manskapet for fulle og bråkete så han fyker av gårde på søndag. Lykke til!

Etter inspeksjon om bord av meg og Meindert er vi skjønt enig om at han kan trenge det. Meindert; ”Sveinemann: NO FUCKING WAY om jeg hadde blitt med deg over Atlanteren i den der…..så du alt elektriske bare hang og slang i ledningene……og sikringskap og utstyr fra før krigen? Fy faen Sveinemann, den mannen har balls! Er det bare tullinger der oppe dere kommer fra? ”

 

Som sagt var søndag en fridag. Faktisk den første så langt for Captains vedkommende, det var helt fantastisk å endelig få en problem og sorgløs dag, og endelig noe som minnet om ferie.

Vi raste rundt på leigde scootere (noe som er et MUST om du vil se noe) og fikk med oss masse høydepunkter. Litt trist å se at bl.a. det flotteste hotellet her på holmen, sist jeg var her, var totalt rasert av forrige tornado som passerte for noen år siden. Mye annet var og borte av vrede værguder, og ikke bygget opp igjen. Antar det ikke er så lett å forsikre ting i så utsatte og sårbare områder.

Uansett er Bermuda likevel noe av det nærmeste Paradis på jord jeg har sett, og det samstemte hele crewet i.

 

Det minker på med mannskap dessverre, men problemene blir og heldigvis mindre.

Vi har hatt Sean, en kjempekar direkte nedstammet fra en av de opprinnelige skipbrudne settlerne, ombord og han har fikset motoren og en del andre problemer, og teknisk er vi rimelig oppe og går. Men mannskapet minsker som sagt. Johnemann må dessverre reise hjem mandag så vi hadde avskjedsaften på en idyllisk bortgjemt uterestaurant på vestsiden av holmen på søndag (vi var ikke gem på noen heisakveld i Hamilton (hovedstaden) noen av oss. Det ble derfor en kveld på: ”Sumerset Country Squire Restaurant & Pub of Somerset” på oss; ”Arguing and Drinking Club”. Er det ikke herlig? Kanskje noe du kan adoptere Louis?

”Munken; Arguing and Drinking Club”

 

-----------------------------

 

BERMUDA

Vi leide mopeder og fikk se oss litt rundt. Søndag var fridag og vi kjørte holmen rundt inklusive noen strand opphold og bading.

Alle andre dager har vært innkjøp av div. deler og utstyr samt klargjøring til neste etappe.

Lørdag kom Sean (Volvo Penta mannen) med delene og vi tilbrakte hele dagen på hodet i motoren. Klokken 19 kunne jeg starte opp og alt var tipp topp.

Sjelden har noen mann vært så glad………………..

Vi trenger fortsatt mye, så mandag blir hektisk. Vi drar så snart vi kan på tirsdagen.

 

 

 

Torsdag 19/6 08

 

Posisjon kl. 13.00 UTC:

32.22.75 N.

064.40.78 V.

Vind: 10-20 knop.

Vindretning: S/W

Fart over grunn: ca 4-8 knop.

Utseilt distanse siste døgn: 55 Nm

Utseilt distanse totalt: 1169 Nm

 

Vi forhalte båten fra kaien vår og inn til bryggen hos Gunter da det ble en ledig plass. Nå har jeg uterestauranten en meter til høyre for styrbord rekke.

 

Onsdag 18/6 08

 

Posisjon kl. 13.00 UTC:

31.56.08 N.

065.12.53 V.

Vind: 7-13 knop.

Vindretning: S/W

Fart over grunn: ca 4-8 knop.

Utseilt distanse siste døgn: 112 Nm

Utseilt distanse totalt: 1114 Nm

 

Nå kommer vinden til Herb og vi ”kruser” mot Bermuda. Vi har en ganske kraftig Thunderstorm etter oss så det ser ut til at vi kommer oss inn akkurat i grevens tid. Den er faktisk så sterk at alle Cruise skipene har kansellert sin ankomst til over helgen, det er rett å slett for mye vind til at de klarer/får lov å manøvrere inn mellom korallene, men gamle vikinger lar seg selvsagt ikke affisere av sånt.

 

Klokken 10 lokal (15 UTC) nærmer vi oss 12 milsgrensen på vestsiden (vi skal helt over til østsiden for innseiling) og jeg kaller opp Bermuda radio på VHF kanal 16 for å melde vår ankomst, ETA 17 lokal time.

Ca klokken 18 ligger vi på Ordonance Island og klarerer inn. Samme gamle kaisjef som sist hiver seg på mopeden og kjører rundt og finner kaiplass til oss.

Vi fortøyer, vasker oss og går til ”min gamle venn Gunter” og får oss en middag.

Etter middagen går vi til hotellet så crewet kan få sjekke inn. Klokken er 22,30 og resepsjonen er stengt, de har blitt lei, gått hjem og overlatt butikken til sikkerhets/nattevakten som ikke har mulighet for å sjekke noen inn eller levere ut nøkler.

WELCOME TO BERMUDA.

-----------------------------

 

Tirsdag 17/6 08

 

Posisjon kl. 13.00 UTC:

31.33.02 N.

067.24.00 V.

Vind: 6-10 knop.

Vindretning: S/W

Fart over grunn: ca 3-5 knop.

Utseilt distanse siste døgn: 84 Nm

Utseilt distanse totalt: 1002 Nm

 

Vi lenser mot Bermuda i 7-8 knop vind, hvor er de 15-20 knop Herb meldte??? Vi klarer ikke å holde mer enn 4 knop og ankomst ser ut til å bli seeeeent i morgen.

Det er en helt grei seiledag og vinden tar seg ørlite opp ut på dagen.

Stemningen er god, nå kan vi nesten kjenne tarelukten fra fjøresteinene og crewet fantaserer om hvor mange hundre liter ferskvann de skal dusje i når vi kommer til land

-----------------------------

 

Mandag 16/6 08

 

Posisjon kl. 13.00 UTC:

30.44.16 N.

068.48.94 V.

Vind: 8-15 knop.

Vindretning: S

Fart over grunn: ca 2-6 knop.

Utseilt distanse siste døgn: 88 Nm

Utseilt distanse totalt: 918 Nm

 

Ståle har etterlyst litt tøffere vær, litt action, og i natt/morges fikk han det. Thunder storm og squalls så det holdt, lynene freste i vannet, men vi fikk heldigvis ingen hit. Når jeg kom på vakt ca 09 var det en sliten Meindert og Ståle som ventet på avløsning, ikke for pyser disse squallsene, de tar på, men Ståle fikk sin opplevelse og sover tungt hele dagen.

 

Tung dag er det for øvrig for alle, blåmandag. Aldri har det vært så rolig på broen.

Vi er heldig med vindretningen så vi slipper å gjøre mye på dekk. Blir konsumert mye kaldt vann i dag, både innvendig og utvendig på kroppen. Gå stille, tal lavt……

Herb kan fortelle oss at vi vil få gunstig vind helt frem til Bermuda og vi beregner ankomst rundt klokken 20 på onsdag. Doc og kokka har allerede vært inne i en katalog og funnet seg hotellrom…

-----------------------------

 

Søndag 15/6 08

 

Posisjon kl. 13.00 UTC:

30.33.45 N.

070.29.31 V.

Vind: 5-10 knop.

Vindretning: N/E

Fart over grunn: ca 1-5 knop.

Utseilt distanse siste døgn: 69 Nm

Utseilt distanse totalt: 830 Nm

 

Lite vind og fremdrift tar på psyken samt humøret til flere. Ikke så rart da vi skulle ha nærmet  oss Azorene nå, ikke ligget her å drevet utenfor USA’s østkyst….. Men hva kan vi gjøre uten motor eller vind?

Jeg tilbringer mesteparten av dagen i ”kjelleren” og mekker på aggregatet og tror du ikke at til slutt fikk jeg det til?!?!? Blind høne, og finne korn og alt det der……. Aggregatet og kjølvanssystemet er rett å slett ikke konstruert for å tåle så mye røff seiling og får inn luft som systemet ikke takler. Med mye tau, tape og fantasi klarer vi å modifisere opplegget nok til at Onan går av seg selv igjen! HI HA ! Når Meindert i tillegg får kontakt med værmannen Herb (for første gang) på kortbølgeradioen snur pessimismen til optimisme, her har vi noe å feire…

 

Vi griller ute på dekk, Meindert og Gro har rørt i hop en fortreffelig varm pastasalat m/diverse snacks, og sammen med grillede svinekoteletter ble det en ny eventyrlig festaften rundt leirbålet i beste Astrix og Obelix stil.

Happy hour i Captain’s bar og full fest i cockpiten til Meindert klarte å ”sprenge” stereoanlegget i 3-4 tiden, men Ståle fortsetter som DJ fra PC’en så vi klarer å tyne noen timer til ut av kvelden…….

-----------------------------

 

Lørdag 14/6 08

 

Posisjon kl. 13.00 UTC:

30.26.56 N.

071.09.52 V.

Vind: 15-23 knop.

Vindretning: S/E

Fart over grunn: ca 4-7 knop.

Utseilt distanse siste døgn: 102 Nm

Utseilt distanse totalt: 761 Nm

 

KANON VÆR, liten kuling og damen seiler som en drøm. Vi skjærer gjennom bølgene som kniv i varmt smør, og alle er storfornøyd med damens sjøegenskaper så langt.

Vi må fortsatt kjøle aggregatet på ”Mc.Gyver vis”, mens vi mekker og skrur hele dagen.

Vi har sjekket alt og finner ingen feil, men dritten virker ikke for det!!!!! ”Bermuda triangelet” kommer det unisont fra mannskapet….

Vinden er som sagt god, men retningen er selvsagt midt imot så vi må krysse og dermed ikke så mye fremdrift til tross for god fart og mye utseilt distanse.

 

Uten å kunne kjøre motoren og motorseile er vi helt prisgitt vinden (den har ikke vært på vårt lag så langt) og ligger nå 2-3 uker bak skjema. Ny vannpumpe til Volvoen er bestilt over satellitt telefonen (stor takk til min kone som fixet det over Internet). Tidsfaktoren er tema i dag, vi ser at alle kan få et stort problem her og stemningen er ganske trykket om bord.

Frivaktene går tidlig til køys og lørdagskvelden blir et antiklimaks……

-----------------------------

 

Fredag 13/6 08

 

Posisjon kl. 13.00 UTC:

31.15.98 N.

072.57.66 V.

Vind: 10-20 knop.

Vindretning: N/E

Fart over grunn: ca 4-8 knop.

Utseilt distanse siste døgn: 108 Nm

Utseilt distanse totalt: 659 Nm

 

FREDAG DEN TRETTENDE, og i tillegg i BERMUDA TRIANGELET…………

Jeg er ikke overtroisk MEN!.....Vinden har øket til stiv kuling og ”grapse sjø”… 3-4 meter bølger med svært kort avstand mellom toppene. Mye lyn og torden i natt, men uten at vi gikk på noen squalls.

Så i grålysningen ville ikke Onan (aggregatet) starte. Kjøleskap, frysere, vannpumper, navigasjonsutstyr (med unntak av min sekstant), autopilot, radiosamband…..og selv seilene går på elektrisk strøm!!!!! Og nå kan vi verken lade med hovedmotor eller aggregat (solcellene kan ikke drive alt dette)… Krise!

 

Her legges det plan B fortløpende. Meindert gjør en heroisk innsats med feilsøking av Onan, og alle filter samt olje blir skiftet. Onan starter, men slår seg av etter noen minutt. Vi tror temperatur er problemet (det sitter følere på kjølvann og eksos som stopper motoren om temp. blir for høy) da vi stort sett kan eliminere alt annet. Meindert (mest) og undertegnede (litt) tilbringer hele dagen i ”kjelleren” på skift, og blir kastet ”skott i mellom” så det holder. Når jeg ligger der og bytter impeller, renser dieselsystemet etc. forstår jeg at den tykke polstringen i motorrommet ikke bare er for lyddemping, men like mye for å holde maskinisten i live i slike forhold…..

Til slutt har Meinder plukket hele kjølvannsystemet i biter, renset og montert det. Vi finner at alt er godt, men virker ikke likevel……

 

Å bli kastet rundt i så mange timer i et kokvarmt, eksosfylt og dieselstinkende motorrom er mer enn de fleste mager kan tåle, så selv krabben fikk litt mat i dag ja, men som Meindert sa når vi hang over rekken i en liten ”pause”: ”Jobben må gjøres, sånn er det bare Sveinemann”.

Til slutt kom Meindert opp med en ”Mc.Gyver løsning”; mye tape, noen slangebiter, bøtter, trakter, mye fantasi og pågangsmot og diverse dill dall klarer vi å kjøle aggregatet så vi får ladet i noen timer.

Halleluja vi har strøm igjen!

-----------------------------

 

Torsdag 12/6 08

 

Posisjon kl. 13.00 UTC:

31.32.00 N.

074.44.07 V.

Vind: 0-8 knop.

Vindretning: N/E

Fart over grunn: ca 0-4 knop.

Utseilt distanse siste døgn: 42 Nm

Utseilt distanse totalt: 551 Nm

 

Lensepumpen går i ett. Har vi lekkasje? ”Alle mann på dekk, båten er snart vekk”. Neida det er bare den forbanna ”bilge” slangen jeg ble overtalt til å installere i Ft.Lauderdale som er lekk. ”Beste slangen som finnes” sa den gamle knallen, ”Jeg har hatt en i tyve år…..” nei aldri stol på noen av de folkene der nede….

En ulykke kommer sjelden alene, så når vi lenser båten manuelt (den andre pumpen) detter plutselig denne sammen…. Ja ja, vi har passert det punktet vi lar oss forundre over noe, frem med verktøyskrinet og "Askeladden” spare parts", og etter noen timer sviver begge pumpene igjen ”god som ny”. Det er viktig å ha med masse ”Askeladden spare parts” (”den tar jeg med, den kan jeg nok få bruk for”) på turer som dette så man kan improvisere.

 

Vannkampanjen har gitt gevinst, vi er nede i 30-40 liter vann i forbruk om dagen (inklusiv matlaging og hårvask for Gro), så lekkasje teorien har mistet sin sannsynlighet (om den noen gang hadde det).

Utpå kvelden får vi litt vind også og når kokka disker opp med kylling og pasta er stemningen på topp om bord.

BERMUDA HERE WE COME.

-----------------------------

 

Onsdag 11/6 08

 

Posisjon kl. 13.00 UTC:

31.13.25 N.

075.29.72 V.

Vind: 0-8 knop.

Vindretning: N-E-S-W

Fart over grunn: ca 0-4 knop.

Utseilt distanse siste døgn: 70 Nm

Utseilt distanse totalt: 509 Nm

 

Ny dag i ”badstuen”…… Vet ikke hvilke ”verdensproblem” dere sliter med hjemme, men her går det i: ”blir det litt vind senere?”, ”Har noen satt pils i kjøleren”, ”blir det Bermuda eller Brasil, eller???”………..

Heldigvis er det en lystig gjeng og i dag er det lillelørdag. Til alle dager med ”r” i serveres det vin til middagen og ornsdag er selvsagt intet unntak. Min nyervervede parafinlampe (som forøvrig går på gas) blir innvidd og det blir gitarspill og allsang ut i de små timer.

Livet er knallhardt dere, men så er vi ingen blautfisker vi heller så det går bra……

 

Min båt er så liten, og havet så stort…………

-----------------------------

 

Tirsdag 10/6 08

 

Posisjon kl. 13.00 UTC:

30.57.38 N.

077.46.56 V.

Vind: 0-8 knop.

Vindretning: N/E

Fart over grunn: ca 0-4 knop.

Utseilt distanse siste døgn: 52 Nm

Utseilt distanse totalt: 439 Nm

 

TREG dag. Litt trykket stemning da fremdriften er nær null, solen steiker fra skyfri himmel og det er ikke et vindpust. Hjemme ville dette vært en knall dag, men for oss er det et rent Helvete. Det er ikke få bøtter med ”kaldt” sjøvann vi heller over hverandre for å holde ut tempen på over 40 grader.

 

Vi innser at uten vind og uten motorkraft vil det gå en del lengre tid enn planlagt før vi er i Bermuda, og humøret blir ikke bedre av den grunn. Vi tar en evaluering av vann og proviant ut fra den nye situasjonen (ingen motor) og ser fort at her kan vi gå på en smell. Vi har et forbruk på 150 liter vann i døgnet!!! Nei, ingen har selvsagt brukt mer en ”en kopp eller to” med vann for å vaske seg og børste tennene. ”Vi må ha en vann lekkasje mener mange, men ingen nevner for eksempel de nyvaskede klærne som henger til tørk på begge bad….

Ingen vits å søke syndebukker, så vi innfører FULL FOKUS på vannforbruket og slår av pumpen, kun vannuttak i byssa.

-----------------------------

 

Mandag 9/6 08

 

Posisjon kl. 13.00 UTC:

30.40.59 N.

077.45.40 V.

Vind: 0-10 knop.

Vindretning: E-S-W

Fart over grunn: ca 0-4 knop.

Utseilt distanse siste døgn: 98 Nm

Utseilt distanse totalt: 387 Nm

 

Ny dag uten vind, vi prøver å motorseile, men misser så mye vann av motoren at vi må gi det opp. Kjølvannspumpen er helt gåen og lekker som en sil, og vi tør ikke ta sjansen på å kjøre motoren i stå da vi er avhengig av den for å komme oss inn gjennom revene i Bermuda.

Fra nå av er det kun seil helt frem til Bermuda, men vi har selvsagt ikke noen vind. Hvordan var den historien om de syv landeplagene…..?

Skal dritten ingen ende ta?

Alt som finnes av seil om bord blir prøvd og selv den svorne motorbåt mannen Meindert blir litt revet med, faktisk så mye at han utpå kvelden diskuterer prøving av seilføring på Kapp Linne’.

 

Som om vi ikke har det coolt nok gikk selvsagt septiktanken tett. Ståle henger etter en arm i badeleideren og prøver å stake den opp med min fiskestang i den andre, mens Meindert ligger på dekk og tviholder i leideren som (selvsagt) har løsnet fra sitt feste. Til slutt må vi sjøsette dinghyen, og når Johnemann henger over ripa med halve overkroppen under vann og staker så kommer dritten. Sjelden eller aldri har en mann kommet seg så fort opp av vannet.

 

Jeg må prise meg lykkelig over mannskapet, de står på og holder humøret selv om problemene står i kø og alt går på tverke. De er en skikkelig god gjeng og våre kveldstunder begynner å minne utrolig mye om leirbål kveldene til Asterix og Obelix (med unntak av at trubaduren ikke blir bundet fast i et tre/mast). Ikke har vi grillet villsvin heller, men Gro disker opp med de mest fantastiske retter, og når i tillegg ”Captain’s bar” aldri stenger så ligger det meste til rette….. ”Happy ship”.

-----------------------------

 

Søndag 8/6 08

 

Posisjon kl. 13.00 UTC:

30.23.99 N.

079.38.09 V.

Vind: 0-10 knop.

Vindretning: NE

Fart over grunn: ca 0-5 knop.

Utseilt distanse siste døgn: 180 Nm

Utseilt distanse totalt: 289 Nm

 

Og da fòr vinden. Vi motorseiler, men ikke så lenge fordi motoren begynner å koke, vannpumpen hadde et dårlig lager, den var ikke blitt sjekket og byttet i Ft. Lauderdale (kun å skrive regning på full motorsjekk og overhaling ble utført) og nå tålte den ikke kjøret.

Vi driver rundt det meste av dagen.

 

John har ligget søvnløs og ergret seg over piratene fra i natt og går bare rundt og freser.

Vi tar et ”råd” over temaet og bestemmer oss for at kommer de igjen i kveld så angriper vi dem, med signalpistol, flares, Bowie kniver (a la Rambo), kjøttøkser og GALSINNE a la VIKINGER. Dagen går med til sliping av kniver og taktikkprat. Vi har ikke fluesopp men klarer å hisse hverandre opp med gamle vikingehistorier og skrøner til adrenalinet pumper likevel.

Vi heiser det norske flagget til topps i masten og er klar, kom igjen sjørøverpakk så skal dere få se på VALHALLA !

Men ingen dukker opp og vi blir sittende rundt ”leirbålet” med ”mjøden” vår hele natten på vakt.

Vi føler oss litt ”ovenpå” og velger å tro at vi har skremt dem vekk. Steikje tøffe kara.

 

PS: Sjørøvere er coolere på film enn de er i virkeligheten……

-----------------------------

 

Lørdag 7/6 08

 

Posisjon kl. 13.00 UTC:

27.43.50 N.

079.48.47 V.

Vind: 10-15 knop.

Vindretning: N-NE

Fart over grunn: ca 9 knop.

Utseilt distanse siste døgn: 108 Nm

Utseilt distanse totalt: 109 Nm

 

Vi har kjørt aggregatet 2 ganger i dag og så fullt filter skift da de var gått pottetett (resultat av ”karusellen” i natt).

Drømmedag seilmessig, ubeskrivelig flott, og en jevn fart på 8-10 knop.

Kokka skjemmer oss bort, egg og bacon til frokost og spagetti bolabaise og levende lys til middag, omkranset av en spektakulær solnedgang, og selvsagt servert med en utsøkt rødvin (det er tross alt lørdag).

 

Så noe etter klokken to -02- i natt fant vi ut at pirater ikke bare finnes på land i Florida. Neida, tror du ikke de rakkerne er på sjøen også….

Nord for Bahamas begynte en båt vi hadde hatt et øye til en stund p.g.a. ”ikke reglementert lanterneføring” (vi fant aldri ut av lysene om bord) å komme farlig nær vår styrbord side. Til tross for at vi var under seil, begynte vi å vike unna da vi helt klart var på kollisjonskurs (ingen respons på VHF). Samme hvor meget vi la om kursen, så fulgte bare båten etter.

Dette begynte virkelig å bli ubehagelig, så vi startet motoren og satte kurs rett bort fra båten, men denne bare fulgte oss og prøvde å komme opp på siden. Vi gjorde et utall kursendringer og unnamanøvrer, men båten var etter oss hele tiden, samme hva vi gjorde. Det var beksvart natt, og vi så ingenting annet enn konturer, noen røde lys på båten og radarekkoet.

 

Når vi presset motoren og fikk litt hjelp av seilene, klarte vi sakte å få noe distanse til båten.

Vi skjønte at dette var ”folk vi helst ikke ville treffe på” og hadde kurs mot to andre båter vi hadde på radaren, i fall vi måtte rope på assistanse. Da vi begynte å nærme oss oppdaget vi at disse båtene heller ikke hadde ”reglementert lanterneføring”, men av glimtvis stjernelys og lysene om bord kunne vi i kikkerten se at de begge hadde kurs rett mot oss, en om styrbord baug og en om babord baug. Vi var i ferd med å bli klemt inne! SKJEISE!

Nå ble det hektisk stemning om bord, og nødfrekvensene til US Coastguard ble funnet frem på SSB’en. Uansett var båtene for nærme til at de kunne rekke frem i tide.

 

Hva gjør vi nå? Det var beksvart natt og vi hadde ingen peiling på hva som ventet oss av folk eller våpen i båtene, men på den andre side hadde heller ikke de peiling på hvor mange Uzier vi har om bord. Nå har vi ventet i syv lange og syv brede på en stålbaug i Ft. Lauderdale, kanskje det er på tide å finne ut hva den tåler!?!

Adrenalinet fosser, pulsen er skyhøy, alle sanser er skjerpet.

Helt uventet dreier vi styrbord og legger kursen rett mot den ene båten, for full maskin……

Usikkerhet….. Alle lys forsvinner om bord i båten, men vi har rader og fosser rett mot dem…

Dette har de ikke ventet, og alle tre båtene legger seg på ”sikker avstand” men med parallell kurs rundt oss.

Dette har nå pågått i mange nervepirrende timer og dagslyset er på veg frem. Da dreier båtene plutselig av og forsvinner i motsatt retning.

Jeg kan ærlig talt ikke huske sist jeg var så lettet. Skuldrene kommer ned igjen, blikket blir rolig, pusten jevn, pulsen er dalende og vi kan bli litt tøff i trynet igjen:

”FY FLATE DER SKREMTE OSS DEI, KARA !”

-----------------------------

 

Fredag 6/6 08

 

Posisjon:

Xx N.

xx V.

Vind: 0-5 knop.

Vindretning: N/A

Fart over grunn: 0-6 knop.

Utseilt distanse siste døgn: 1 Nm

Utseilt distanse totalt: 1 Nm

 

Til tross for at jeg ringte 2 ganger i går for å minne David på at han måtte fortelle riggerne at vi hadde forflyttet oss, fikk de selvsagt ikke beskjed, så de dukket opp på verftet om morgenen for å finne ut at båten var vekk. Etter litt etterlysning dukket de opp i 10-11 tiden.

Vi provianterer mens riggerne ferdiggjør riggingen. Litt mat, noe frukt og masse drikke.

Båten blir vasket ned og klargjort (av de som ikke provianterer), og jeg tror det er mange koner som ville blitt imponert over sine menns kvaliter med skurekosten etc. men det har aldri jeg sagt…..

ALT blir stuet vekk og dinghyen surret på akterdekk.

Vi tar en siste sjekk samt monterer sikkerhetsutstyr, livliner m/seler langs hele dekk (styrbord og babord side). Mann over bord bøye m/flytevest, og en livbøye til blir montert.

7 toppede handlevogner m/proviant bare forsvinner sammen med stæsj og personlige ting, tauverk, fendere, påhengsmotor etc.for ikke å snakke om ørten kasser Heineken, Budweiser og lignende vesker mot dehydrering, og i tillegg har vi masse ledig skap plass, så vi er alle meget imponert over kapasiteten av stueplass om bord.

Sjøklar og ready to go.

 

Klokken 20,30 åpnet Los Olas Bridge for oss og klokken 21,00 slapp vi ut 17th street Bridge (den siste broen).

HALLELUJA vi er på havet og på veg.

Vi går følgende vakter: Svein: Ni til Tre, John: Tolv til Seks, Meindert: Tre til Ni, Ståle: Seks til Tolv og Gro har dagvakt for bevertning.

Guttene har bodd alt for lenge på hotell, Meindert kommer med ønske om å få montert alarm/ringebjelle ved Gro’s seng med trykknapp på broen (room service).

Vi får litt av en ild-dåp, varierende vind (15-30 knop) og grov, tung sjø med 3-4 meter bølger så vi ”kjørte karusell” hele natten og fikk banket i stykker frukt og grønnsaker….

John  og jeg hadde nok med å holde oss fast i cockpiten, men alle på frivakt sov søtt uten å våkne en eneste gang. Imponerende!

-----------------------------

 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Torsdag 5/6 08

 

Posisjon:

xx N.

xx V.

Vind: 0-5 knop.

Vindretning: N/A

Fart over grunn: 0 knop.

Utseilt distanse siste døgn: 0 Nm

Utseilt distanse totalt: 0 Nm

 

Da er det nøyaktig 2 uker siden vi skulle kastet loss.

Megler og firmaet jeg har leid inn for å klargjøre båten har lovet meg dyrt og hellig at båten er ”ready to go” når jeg ankom Ft. Lauderdale. En uke før jeg reiste fra Norge ble jeg forsikret om at båten var på vannet og det var kun å proviantere og bunkre når jeg ankom.

Faktum var at når jeg ankom stod båten fortsatt på land og ca 10% av det de hadde hatt 3 måneder på å utføre var gjort……

Så nærme å bli morder har jeg aldri vært!

Det har vært 2 traumatiske uker for Captain & Crew. Så ille at jeg verken har lest eller skrevet noe, kun stresset rundt for å organisere arbeid og fremdrift på båten, 24/7. Jeg har sovet ombord siden det lot seg gjøre (lørdag for 4 dager siden), resten av crewet flyttet om bord i dag.

 

Jeg har blitt ganske kjent på verftet etter å ha ”flydd rundt” der så lenge at jeg nesten har blitt en del av inventaret. En dag når arbeiderne ikke dukket opp klokken 08, og David (kjeltringen) som har ansvaret for at båten skulle vært ”ready to go” ikke svarte telefonen, raste jeg inn på kontoret og ba om å få nummeret til de forskjellige firmaene som jobbet på båten, da snur hun i frontdisken seg og roper til en inne i kontorlandskapet: ”Lisa, can you tell me the name of the guys working on the Clitoris ?” Så ble det helt stille…….før hun sprutrød utbrøt: ”Did I say that?” Siden det rødmet hun alltid når hun så meg. Nei vi har hatt mye morsomt med navnet på båten.

 

Riggingen er ikke helt klar ennå, men vi tar båten ned elven i kveld for å spare en del timer på broene i morgen (løftebroer som må åpnes på spesielle tidspunkt), så får riggerne komme ned og gjør seg ferdig nede i havnen. Vi kastet loss kl.18.00 lokal tid, med megleren (Rob) om bord som los. Vel nede bunkret vi og la oss til i Los Olas Marina for natten.

-----------------------------

 

Home     Båten    Crew     Kapteinens logg    Mannskapet forteller    Diverse    Bilder     Gjestebok     Rute    Trans Atlantic Crossing 2003  

© 2000-2008 Svein Peder Fylling