Home     Båten    Crew     Kapteinens logg    Mannskapet forteller    Diverse    Bilder     Gjestebok    Trans Atlantic Crossing 2003

S/Y Clitoria PFM

Pirater
 

Endelig fikk jeg livstegn fra kapteinen og rapport om hvordan seilasen har gått foreløpig. Vi har satelitt-telefon ombord, den er riktignok spinndyr å bruke, men alle nyheter er verd prisen selv om det lille han sa ikke hørtes oppløftende ut.

Nord for Bahamas for to dager siden ble de omringet av tre båter som kapteinen antar var pirater. De hadde i allefall en merkverdig oppførsel som skulle tilsi at de ikke hadde ærlige hensikter. For mannskapet så det ut som disse båtene prøvde å omringe Clitoria. Ingen av båtene svarte på oppkall og lanternene deres ble slukket da de kalte dem opp. Clitoria har ingen andre våpen enn fire sterke mannfolk, ei illsint kokke med skarpslipte kniver og nødraketter ombord. Derfor bar det avgårde med fulle seil og motor for å unnslippe. Forfølgelsen varte sånn ca.100 nautiske mil før disse tre båtene ga opp.

Vår "kjære" handyman i Fort Lauderdale har angivelig overhalt motoren for ti tusen kroner, men det må ha vært en heller slett jobb. Akkurat den regningen er heldigvis ikke betalt enda. Det aner meg at et avslag på den fakturaen er i gjære. Kapteinen melder nemlig om at vannpumpen er gåen og at motoren av den grunn ikke kan brukes. De "cruiser" derfor avgårde i 2-3 knop ved hjelp av den lille vinden som er. De har så langt lagt 400 nautiske mil bak seg men det er fortsatt 500 igjen til Bermuda. 

Været har vært flott. Kokka har stått til forventningene og lager fantastisk god mat. Ingen har blitt sjøsyke og alle er ved godt mot.

Jeg håper inderlig de har med seg nok røyk slik at "røykehistorien" fra kapteinens seilas i 2003 med et par av mannskapet på S/Y Felicity ikke gjentar seg. Den gang gikk de lens for røyk mellom Bermuda og Azorene. På slutten av den turen lå enkelte av mannskapet på alle fire for å samle tobakkstøv i "brønnen". Alt de snakket om de siste dagene før ankomst til Azorene dreide seg om røyk. Det hører med til den historien at kapteinen på hele overfarten hadde to kartonger med Prince han hadde kjøpt til meg, godt bortgjemt og glemt i sin bagasje. Akkurat det syns jeg å erindre at han ikke våget å nevne for dem før de var tilbake i Norge.

Crewet hilser masse til sine kjære, alle kjente samt alle dem som følger med på overfarten på websiden.

 

Home     Båten    Crew     Kapteinens logg    Mannskapet forteller    Diverse    Bilder     Gjestebok     Rute    Trans Atlantic Crossing 2003