Home     Båten    Crew     Kapteinens logg    Mannskapet forteller    Diverse    Bilder     Gjestebok     Trans Atlantic Crossing 2003

S/Y Clitoria PFM

 Sysler
 
 

Mens mannskapet venter på at tiden fram til avreise skal gå sysler de alle med mer eller mindre seriøse ting som forhåpentligvis vil gagne dem alle på overfarten. Redaktøren er en smule skeptisk til nytteverdien.
 

Captain

Her skulle egentlig skipperen fortalt litt om hva han sysler med og hvilke forberedelser etc. en sånn tur trenger men det tar redaktøren seg av da det mest sannsynlig ikke er plass nok på serveren. Båten gjennomgår en total oppgradering med utbytting av elektriske kabler og utstyr etter lynnedslag. Den blir nå blant annet utstyrt med to uavhengige navigasjonsystemer. Han fant aldri ut hva som er best av Furuno eller Raymarine, og derfor installerer han nå Furuno nav net system og et Raymarine SeaTalk network, begge i farger og med radar/kartplotter overlay så er han sikker på at han har det beste. Videre blir rigg-seil nytt eller oppgradert. Det tar litt tid/energi å styre alt fra Norge og arbeidsgiveren hans er glad for at Norge ligger 6 timer foran i tid så Svein i hvertfall jobber frem i mot tretiden før telefonsamtalene på kontoret hans dreier over på engelsk. På den andre siden går han sjelden hjem fra kontoret før i ti-ellevetiden på kvelden, men ingen vet om det er overtid eller bare båt? Lista over syslene til kapteiner er som nevnt så lang at vi heller ser litt på hva resten av crewet bedriver.

 

First mate

Han har tatt dinghy skipper beviset og tørrtrener noen timer i båten (i hagen) hver kveld, faktisk så meget at naboene har begynt å klage på denne shanty-syngingen utover i de små timer. Mann over bord øvelser kjører han også: "Alle mann på dekk, skuta den er vekk", brøler han mens du hører naboene sukke;"that would be the day".

Videre har John skrevet manus til 15 kultrative fremføringer og bestilt fremførings plasser (barer og publokaler) langs hele ruten. "Å ikkje nok med det", men som den samvittighetsfulle seiler han er tørrtrener han med lakenøvelser og bølgebevegelser hver kveld også. Stakkars Tone må minst ha vannseng for ikke å få kultursjokk når han drar.
 

Chief eng.

Meindert har skaffet seg manualen til Onan diesel aggregatet på 6.5 KW og Volvo hovedmotoren med gear og drev, og sitter hjemme og pugger. Snart kan han demontere dem i småbiter og sette dem sammen igjen, i rom sjø og med bind for øynene (selv tar han mål av seg til å gjøre det med hendene bak på ryggen i tillegg, så han må tenke speilvendt). I tillegg har han til sin store overraskelse funnet ut at båter faktisk ble drevet frem av vind lenge før dieselmotoren ble oppfunnet. Han har derfor startet et studie i "Hvordan er det mulig at en båt kan bli drevet frem av seil?".

 
Meindert har vært kongeklar til å dra lenge og pakkingen har pågått en tid. Ifølge kollegaene hans hører de stadig: "Ja og det må jeg ha med, og JA det kan jeg trenge" fra kontoret hans. Kapteinen har manet til minimal bagasje, men Meindert sier det er ingen problem da han sender sitt i forveien. Som dere forstår fikk kapteinen en hysterisk black out når marinaen sendte dette bildet og spurte hva som var på gang?!?! Chief'en har innredet "verksted container" med bar, sofa og ismaskin, og heist ombord med kran. Han ser ikke problemet og mener at seil i en mast får holde lenge, "men Sveinemann slapp av, vi har jo den motorene" sier han.

 

Medic

Ståle har kjøpt seg en stor pose med engangssprøyter, skalpell, nål og tråd, pluss masse cognac (kun til medisinsk bruk selvfølgelig, anestesi, desinfisering etc.) Han sitter hjemme og setter anestesi sprøyter, skjærer seg opp og studerer kroppens anatomi før han syr igjen. Kroppen hans ser ut som et stort broderi, og selv er han så fornøyd med resultatet at han vurderer å utvide praksisen til også å omfatte tatoveringer. Han har ennå ikke overtalt Chief'en til å bli første kunde, men han jobber med det. Meindert tviholder på at han skal til "Miami Inc" å få tato, men dette kan endre seg fort. Medic'en jobber med en automatisering av sprøyteinjisering og blekk/væske påfylling, og kapteinen har som følge av container stuntet meldt Meindert på som frivillig forsøkskanin.

 

W/O

Jan er jo utdannet gnist og hadde i utgangspunktet bare å børste støv av gamle hjerneceller på agendaen. Men så gjorde han den lite taktiske brøleren å slenge med "Bergenserleppa" si. Han klagde på at tiden gikk så seint, det var så lenge igjen til avreise og kapteinen hadde ikke gitt ham noen "båtoppgaver". Vel som den hyggelige mann kapteinen er tok han straks tak i dette da hans grunnregel for turen er "Vi skal ha et: happy ship".

Så nå må Jan skaffe inngående kjennskap til bruk, lover og kanalvalg / frekvenser av kortbølgeradion (SSB), VHF'en og satelitt-telefonen. Videre nødvendig interface og software for å koble PC'en opp mot dette utstyret så det kan brukes til å sende daglige loggrapporter hjem til hjemmesiden, samt motta værfakser og annen nyttig info under overfarten. Så skal han kurse og trene opp hele mannskapet i bruken av dette.

Videre ankommer han 1-2 døgn før resten av mannskapet så når Kaptein og Chef provianterer og har studier i dehydrerings relaterte væsker i dertil egnede lokaler, må Jan ligge på alle fire og skure ned hele skuten innvendig før han går løs på utvendig polering. Flere instrukser er under utarbeidelse.

 

Chef steward

Kokka ser ut til å ha det riktig så moro mens hun venter på den store dagen, bortsett fra at hun presterte å krasje Mercedesen "vår" forleden. Helt uforskyldt selvfølgelig. Sånn ellers ligger hun i hardtrening på Vestre Åmøy, tømmer i seg en passe dose St. Halvard og rødvin (for å simulere sjøgang) før hun lager middag til innbydde småfulle og kranglete gjester (for å simulere mannskapet). I tillegg trener Gro på proviantering med lange shopping runder. Sist helg shoppet hun for 50 000, bare i leppestift og handvesker, så hun er klar for raffinert storhusholdning, men påstår hun trenger mer sjøgang-simulering før hun kan dra.

Home     Båten    Crew     Kapteinens logg    Mannskapet forteller    Diverse    Bilder     Gjestebok     Rute    Trans Atlantic Crossing 2003