Home     Båten    Crew     Kapteinens logg    Mannskapet forteller    Diverse    Bilder     Gjestebok     Trans Atlantic Crossing 2003

S/Y Clitoria PFM

Når kommer de hjem?
 

Det er flere som spekulerer i når Clitoria ankommer og hvem av mannskapet som kanskje ikke blir med helt fram til Stavanger. Fredag 1.august er en magisk dato fordi det er siste sjansen maskinist- og kapteinsfrue har til å ønske mannskapet velkommen hjem i Vågen. Om morgenen lørdag 2. august drar vi nemlig på velfortjent husmorferie til Russland hvor maskinistfruas elleville drøm skal oppfylles. Jeg kan vanskelig se for meg at Meindert (som ikke er begeistret for den Mig 29 greia i det hele tatt) vil la sin kone reise uten at han har sagt skikkelig nana. Kommer de hjem senere vil kapteinens barn, mannskapets familie samt venner stå klar for å ta i mot dem, men maskinist - og kapteinsfrue vil føle seg meget snytt da vi har gledet oss veldig til ankomsten.

Jeg gjør oppmerksom på at jeg ikke kan dette med navigering, knop og nautiske mil etc. Takket være Gnisten oppdaget jeg Google Earth som er et fantastisk program for sånne som meg. Før kapteinen dro gjorde han følgende beregninger på hvor mange døgn de forskjellige strekningene ville ta utfra en viss snittfart og avstand.

På grunn av alt tullet i Fort Lauderdale har de ikke så god tid som de opprinnelig skulle hatt til rådighet. Strekket Ft. Lauderdale - Bermuda gikk som kjent i vasken og endte opp med 13 dager. Det ser derimot lyst ut for distansen Bermuda - Azorene som er forhåndsberegnet til 18 dager men som ser ut til å ta 15. De har 23 dager på å rekke hjem til fredag 1. august, såfremt de ankommer Azorene 9.juli slik kapteinen antydet sist jeg snakket med ham. Han har beregnet ca. en uke gjennom Caledonian Canal og det burde være mulig å komme seg opp til Inverness i løpet av 5 dager (eller?). Hvis vi antar at beregningene stemmer sånn noenlunde har de det veldig travelt. Slik jeg ser det rekker de såvidt å være "nedpå med hånda" på Azorene før de må dra igjen, og de kan bare glemme å dra fra Azorene samtidig som Sigve med Bloody Mary. Han ankom 2.juli og har planer om å være der i to uker før han drar videre!

Jeg har vært i loggen til S/Y Felicity fra 2003 og laget et kart som dere kan se helt nederst på siden. Utfra det kartet leser jeg at de vil kunne spare inn 3 dager hvis de tar samme ruten fra Azorene som kapteinen tok den gang, men da får de ikke med seg Caledonian Canal og den turen vet jeg de har veldig lyst på. Ferden skal gjennom 29 sluser og disse er kun betjent mellom 08-18 mandag - søndag. Her må alt klaffe for å rekke åpningstidene. Interesserte kan lese gjennom Skippers Guide for å se hvilke retningslinjer som gjelder for Caledonian Canal.

Mandag 4. august er det arbeidsdag for de fleste ombord og en mulig utvei for å rekke hjem i tide kan være å fly hjem fra England eller Skottland. Meindert skal visstnok ha første arbeidsdag i StatoilHydro allerede fredag 1.august. Det tror jeg ikke er den største krisen da det vanligvis er veldig lite som skjer for "kontorrottene"i StatoilHydro før skoleferien er over. Kan hende jeg får svi for dette utsagnet når jeg tropper opp på jobb i morgen, men fredager er det mye kake og kaffe i bedriften samt at det er lite møtevirksomhet i ferien.

Jeg ønsker inderlig at de slipper å ta fly og at de kommer hjem i samlet tropp innen utløpet av 1.august. Nå har jeg ønsket meg mange ting opp gjennom årene og ikke fått det, men jeg krysser fingrene allikevel og håper det er min tur denne gangen. Litt må en da kunne forvente etter å ha vært hjemme alene så lenge.

Bildet under viser hvor mange dager de forskjellige strekningene tok i 2003 da kapteinen var mannskap ombord i S/Y Felicity

Home     Båten    Crew     Kapteinens logg    Mannskapet forteller    Diverse    Bilder     Gjestebok     Rute    Trans Atlantic Crossing 2003